Formål.
At deltageren ved brug af ”Leg dig på vej”, opnår læring gennem leg og spil, og at deltageren efter første del af uddannelsen kan indtage en funktion som chauffør i en transportvirksomhed.
Mål.
- at deltageren gennem undervisningsmetoden lærer gennem leg og spil,
- at bidrage til at udvikle procedural viden, (læring gennem gentagende øvelse),
- at bidrage til at udvikle episodisk viden ved at blive bedre til huske,
- at styrke den enkeltes selvværd og selvtillid,
- at udvikle sproglige kompetencer,
- at bistå til dannelse,
- at holdningsbearbejde,
- at udvikle kreativitet,
- at udvikle almene kompetencer (læse og skrive),
- at læringssituationen kan virke lindrende på forskellige diagnoser som angst og ADHD.
Spil og leg.
”Deltageren forandrer sig ved at deltage i en aktivitet, der på grund af den enkeltes egen deltagelse, forbereder dem til at involvere sig i en anden situation, som de ser, er relateret hertil.”
Spil/lege der henvender sig til den visuelle hukommelse. Andre spil appellerer til at øve sig, og i den sproglig kommunikation kan det medvirke til at fremme forståelsen og vedligeholde det lærte.
Ved brug af billeder, som nogle af spillene har, er der mulighed for at se helheder/ overblik – f.eks. et styretøj – eller delelementer/ detaljer f.eks. hjulleje.
Spil/lege kan også anvendes til repetition af et eller flere emner.
Alle spil relaterer sig til transportområdet og relaterer til den viden der skal opnås, for at kunne besvare de teoretiske prøver.