Læring

Egu er til den unge, der gerne vil i virksomhedspraktik og få konkrete erfaringer og kompetencer, der forbereder den unge til beskæftigelse eller en erhvervsuddannelse. Egu er en aftalebaseret praktik, der veksler mellem skoleforløb og praktik i en lokal virksomhed. Her skal eleven opnå kendskab til arbejdsmarkedet og opnå viden, færdigheder og kompetencer, der er relevante og efterspurgte på arbejdsmarkedet, således at eleven senere kan overgå til en erhvervsuddannelse eller beskæftigelse.


Vi arbejder med:

Lege og spil:

“Legens fundamentale betydning for menneskets eksistens.

Lege og spil, med forskellige formål, målrettet forskellige læringsprocesser, og som kan anvendes alt efter behov eller situation.


.Mennesket leger kun, når det i ordets fulde betydning er menneske, og kun når det leger, er det helt og fuldt menneske” (filosof Friedrich Schillers).

Lege og spil der er udviklet af ”Leg dig på vej”, og specielt til unge der har svært ved at lære.

 ”4 rigtige”, ”Rundtur”, ”Pladen fuld”, ”Ruteplanlægning”, ”Gæt en kategori”, ”Ommer”, ”Spillekort”, ”Finalekort”, ”Spørgehjørnet”, ”Vennespil”, ”Påskrifter”, ”Gæt hvad jeg laver”, ”Kahoot”, ”3 snese”, ”Læsseøvelse”, ”Tal med dig selv”, ”Dagens dims”, ”Historien om HR. M.A.N”, ”Verdensmester”, ”Dagens gæst” og ”Kunstmuseet”. 


Læring:

Deltagerne kommer med forskellige rygsække og har gennem opvækst måske oplevet situationer der på en eller anden måde har medvirket til, at besværliggøre deres hverdag. Udfordringerne kan have medvirket til f.eks. angst og depressioner og derved gjort det besværligt at deltage i en traditionel uddannelse eller i arbejde.

Vi lægger vægt på at skabe sammenhæng i hverdagen at opnå personlig, social og faglige udvikling og vi lægger vægt på at skabe et fundament for livet, at indgå i sociale fællesskaber/kammeratskaber og begå sig på en arbejdsplads.


Behov:

Vi tager udgangspunkt i fysiske behov, tryghed og sikkerhedsbehov, socialt behov, påskyndelsesbehov og selvrealiseringsbehov.

Det fysiske behov er bl.a. at få mad, drikke og søvn. Fysiske behov der skal være til stede for at tiltræde næste trin. Tryghed og sikkerhed. Det være sig boligforhold, familie, helbred m.m. og dernæst er tredje trin, det sociale behov. Herunder venskaber, anerkendelse. Det sociale behov, søges bl.a. dækket gennem leg og spil, ved at deltageren får en følelse af at deltage i et fællesskab, en relation til gruppen (klassen) og at føle sig accepteret. Dels som kursist, men også som borger.

Vi vil arbejde på, at deltageren opnår forståelse for de forskellige behov og betydningen heraf og på den måde opnår forståelse for egen situation og hvordan manglede behov, forkert mad og energi kan have indflydelse på kroppen og hverdagen. Derfor er der i undervisningen indlagt fysisk træning som f.eks. Crossfit.

Der søges at give deltageren indsigt i personlig økonomi for at styrke sikkerhed og tryghed i hverdagen.

Skolens rammer og undervisningsmetoder er en medvirkende faktor, til at skabe tryghed og for at fravælge angst og frygt for bland andet læring.


Ok- holdninger:

Der arbejdes med holdninger og kommunikation. Hvordan kommunikerer vi med hinanden og andre? hvordan bliver tanker til handling? og hvordan påvirker kommunikationen deltageren?
K-holdninger er hele tiden i fokus, og at give deltageren selvværd og selvtillid er også en af uddannelsesopgaverne og vi er anvender transaktionsanalyse, som kommunikationsmodel.

NUZO:

Der undervises ud fra NUZO (nærmeste udviklingszone) og forbindes med hvorfor der kan være utryghed i uddannelsesforløbet, og hvordan der kan opnås tryghed i uddannelsesforløbet henimod det endelige mål.

Vi lægger vægt på påskønnelse, agtelse, selvrespekt, selvtillid, at kunne noget, at blive anerkendt, at opnå status og værdighed. Områder som dækkes ind under undervisningsforløbet.


Undervisning:

  • En undervisning der er anderledes.
  • En undervisning der er motiverende.
  • En undervisning der sjov.
  • En undervisning der skaber et godt sammenhold i klassen.

Differentiering i undervisningen:

  • Undervisningen er differentieret på forskellige måder.
  • Differentieret undervisningsmetoder – (tilrettelægge og organisere undervisning).
  • Differentieret undervisningsprincipper – (helhed, erfaring, aktivitet).
  • Differentieret undervisningsformer (opgaver, gruppearbejde).
  • Differentieret organisation – (hold, individuel).
  • Differentieret motivation.
  • Differentieret undervisningsmaterialer.

Motivation i undervisningen:

  • Lærer, elev og indhold er det samspil der skal skabe motivationen og vi arbejder ud fra forskellige motivationsteorier:
  • Vidensmotivation: har interesse for faget og vil gerne vide mere om det.
  • Mestringsmotivation: oplever at kunne løse opgaverne og får lyst til at lave/lære mere. 
  • Præstationsmotivation: oplever, at en ekstra indsats giver pote i form af ros eller højere karakterer og får lyst til at præstere mere. 
  • Relationsmotivation: føler sig som en del af fællesskabet i klassen og føler, at læreren ser og hører ham. Det giver motivation til at deltage i undervisningen.
  • Involveringsmotivation: er med til at bestemme emner i undervisningen for eksempel gennem åbne læreprocesser som projektopgaver. Det giver ejerskab og lyst til at arbejde med stoffet.

Deltagerne kommer med forskellige rygsække og har gennem opvækst måske oplevet situationer der på en eller anden måde har medvirket til, at besværliggøre deres hverdag.

Udfordringerne kan have medvirket til f.eks. angst og depressioner og derved gjort det besværligt at deltage i en traditionel uddannelse eller i arbejde.

Vi lægger vægt på at skabe sammenhæng i hverdagen at opnå personlig, social og faglige udvikling og vi lægger vægt på at skabe et fundament for livet, at Indgå i sociale fællesskaber/kammeratskaber og begå sig på en arbejdsplads.

Leg og spil indgår i undervisningen som en pædagogisk kobling til læring.


Koncept:

Konceptet LEGU.
LEGU står for LEG og Uddannelse, hvor “Leg dig på vej” er en del af konceptet.

Proudly powered by WordPress | Theme: HoneyPress by SpiceThemes